Euronav

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Gebruikersavatar
neku
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1822
Lid geworden op: 01 Jan 2017 20:21
Locatie: Antwerpen
waarderingen: 561
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor neku » 10 Aug 2018 11:53

Orzonal schreef:
loe schreef:Wat een afgang, zijn de resultaten dan zo slecht?


Het probleem zit hem eerder in de nabije toekomst.
Die ziet er niet goed uit op korte termijn.

Het wordt dus wachten op beter tijden (betere vergoedingen) voor Euronav.
Of op concurrenten die minder cash in reserve hebben, en daardoor tankers van de markt halen.


De LT ziet er ook niet echt beter uit :silent:
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!




Word gratis lid op Beursig.com (klik hier)
Enkele voordelen: minder advertenties, abonneren op
favoriete onderwerpen en toegang tot beurs-chatbox



Tips, aanbiedingen en beleggingsinspiratie in uw mailbox?


respect voor privacy + eenvoudig uitschrijven



Orzonal
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 Jan 2012 19:31
waarderingen: 20
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Orzonal » 10 Aug 2018 12:01

neku schreef:
Orzonal schreef:
loe schreef:Wat een afgang, zijn de resultaten dan zo slecht?


Het probleem zit hem eerder in de nabije toekomst.
Die ziet er niet goed uit op korte termijn.

Het wordt dus wachten op beter tijden (betere vergoedingen) voor Euronav.
Of op concurrenten die minder cash in reserve hebben, en daardoor tankers van de markt halen.


De LT ziet er ook niet echt beter uit :silent:


Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt.
Het zal nog wel een tijdje duren vooraleer er écht beterschap komt, maar Euronav is een stevig bedrijf.
Concurrenten die veel zwakkere cash-posities hebben zullen het nu erg zwaar hebben.
Dat kan voor een bedrijf als Euronav heel positief zijn voor de LT. De sektor is sowieso erg cyclisch. Het komt er vooral op aan in slechte tijden je positie tegenover de concurrentie te versterken, zodat je in goede tijden kan uitpakken.
Euronav is daar erg goed in.
14-11-2014 liked last!
Aandelen: Agfa Gevaert, Nyrstar, KBC Ancora, AB Inbev, Engie, Balta Group, Eurocastle, Euronav, Melexis, Ontex, Exmar, Bekaert.
Verkocht: Roularta, Global Graphics, AD.

Sas
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 Aug 2015 16:54
waarderingen: 55
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Sas » 10 Aug 2018 14:07

Tegen 16 uur zitten we terug in de 6 eurokes vermoed ik... :lol:

TomVC
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 Jul 2016 11:15
waarderingen: 46
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor TomVC » 10 Aug 2018 14:12

Probleem met euronav is dat management steeds verkondigt dat beterschap lonkt binnen afzienbare tijd.

De gekende slide met de groene lichten (stijgende olievraag, meer af te leggen zeemijlen, strengere wetgeving, minder toegang tot financiering binnen de sector) als drivers, en de oranje lichten (te langzame verschroting), wordt eenvoudigweg teniet gedaan door het structureel overschot aan VLCC's.

Mijn gevoel zegt me dat dit nog een hele tijd zo zal blijven.

Ik houd Euronav in de gaten en overweeg opnieuw in te stappen aan een niveau waar die andere aandeelhouder (Chateauban/Cygrang) heeft gekocht: rond € 6,5.

Sas
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 Aug 2015 16:54
waarderingen: 55
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Sas » 10 Aug 2018 14:26

Ik heb ondertussen mijn koersdoel verlaagd naar 1,8 euro...

Wreckless
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 Jan 2017 22:55
waarderingen: 62
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Wreckless » 10 Aug 2018 16:34

Duidelijke tekenen die op een ommezwaai voor Euronav wijzen
3 uur geleden - vrijdag 10 augustus 2018
We wijzigen ons advies.

Het is geen verrassing dat de verliezen zich bij Euronav blijven opstapelen. De vrachttarieven blijven laag en dat zal ook de komende maanden het geval zijn. De koers, die zich nog steeds onder de boekwaarde bevindt, lijkt echter een bodem te hebben gezet. En er zijn duidelijk tekenen dat de tarieven kunnen uitbreken. Als het risico u geen schrik aanjaagt:
KOPEN!

2018 nog steeds roodgekleurd
Zelfs al bevinden de door Euronav gehanteerde tarieven voor de verhuur van zijn schepen zich boven deze van heel wat concurrenten, desalniettemin liggen ze op bodemniveaus die gemiddeld gezien de kosten niet dekken. En hoewel het verlies zich in het 2e trimester beperkt tot 0,06 EUR per aandeel, is dat enkel te danken aan een boekhoudkundige aanpassing na de fusie met Gener8. Zonder dit laatste is het verlies tegenover het 1e kwartaal nog toegenomen. In het 1e semester kwam er een verlies van 0,26 EUR per aandeel uit de bus (tegenover een winst van 0,06 EUR een jaar eerder). En het 2e semester zal waarschijnlijk ook rood kleuren. Voor heel het jaar rekenen we op een verlies van 0,76 EUR per aandeel.

Omslagpunt?
Alle elementen zijn echter aanwezig voor een beter toekomstig evenwicht tussen vraag en aanbod van schepen en dus voor een stijging van de tarieven. De vraag naar olie zit nog steeds in de lift, de Russische en Saoedische productie zijn weer stijgende (na het akkoord van juni) en de transportafstanden nemen toe (gezien de toename van de Amerikaanse export).
Maar bovenal zit er eindelijk lijn in het verschroten van oude schepen. Sinds 01/01 is ±5,6% van de wereldwijde vloot naar de schroothoop gestuurd of staat op het punt om dit lot te ondergaan. Rekening houdend met nieuwe leveringen is de wereldwijde vloot in het 1e semester met 2,5% teruggevallen!
Gezien de schepen die door de scheepwerven nog moeten worden geleverd, zouden er meer uit de vaart moeten worden genomen om het evenwicht te herstellen en de tarieven boven het break-evenpunt te krijgen. Maar als de Amerikaanse sancties ten opzichte van Iran worden gerespecteerd (vanaf november), dan zouden 20 tot 30 Iraanse schepen enkel nog dienen als opslagplaats van olie. Een gegeven dat een snelle stijging van de vrachttarieven met zich mee kan brengen. Een terugkeer naar winst in 2019 is dan ook mogelijk. Gezien de prijzen van schepen opnieuw toenemen (+7 tot 9% sinds begin 2018), is een koers onder de boekwaarde (8,70 EUR eind 2018) volgens ons niet gerechtvaardigd.

Koers op het moment van de analyse: 7,29 EUR

Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime, is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, mete een minimum van 0,12 USD bruto.
blotte marc liked last!

Gebruikersavatar
neku
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1822
Lid geworden op: 01 Jan 2017 20:21
Locatie: Antwerpen
waarderingen: 561
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor neku » 12 Aug 2018 19:31

The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Gebruikersavatar
cicero007
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1064
Lid geworden op: 22 Mei 2013 09:31
waarderingen: 365
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor cicero007 » 13 Aug 2018 18:47

'Slechte tijden voor Euronav nog niet voorbij'

De vervoerstarieven van de Belgische olietankerrederij Euronav zijn verder onder druk gekomen en dat zorgt voor dieprode tweedekwartaalcijfers. Dat schrijft Martin Crum, analist van de IEX Beleggersdesk, in een update over het bedrijf.

Euronav presenteerde een op het oog meevallend verlies over het tweede kwartaal van 12,5 miljoen dollar. Maar wie iets nauwkeuriger kijkt, ziet dat dit louter te danken is aan enkele bijzondere baten. Onderliggend gaat het ronduit slecht met Euronav, zo valt uit de woorden van Crum op te maken.

Die bijzondere baten bestaan uit een verkoop van een volledig afgeschreven tanker (10 miljoen dollar) en een eenmalige bate die gerelateerd is aan de overname van Gener8 Maritime van 36,3 miljoen. Als het verlies daarvoor gecorrigeerd wordt, rolt er een verlies van 59 miljoen dollar uit de bus.

Overcapaciteit

“Een stevige achteruitgang waar het bedrijf zelf bedrijfsmatig weinig aan kan doen”, stelt Crum. “De vrachttarieven zijn en blijven veel te laag, wat te maken heeft met een hardnekkige overcapaciteit aan olietankers. Bedrijven varen liever beneden de kostprijs dan dat olietankers werkloos aan de kade blijven liggen.”

Crum ziet Euronav als een mooi bedrijf en het sterkste jongetje van de klas, maar de marktomstandigheden zijn zwaar.

'2018 verloren jaar'

“Voor Euronav geldt dat 2018 een verloren jaar is, al is de bundeling van de krachten met Gener8 Maritime wel een goede zet. Cruciaal voor de rederij is dat de vrachttarieven zich weer op een gezonder niveau begeven. Zo ver is het nog niet en helaas kan dit ook nog geruime tijd duren.”


Bron: Beursduivel
vogelspotter liked last!
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen ...

Hermans83
Forum newbie
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 Feb 2015 10:56
waarderingen: 9
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Hermans83 » 14 Aug 2018 10:43

(ABM FN) ING heeft het koersdoel voor Euronav verhoogd van 8,20 naar 8,50 euro, vanwege de gunstige positionering van de Antwerpse olietankermaatschappij, met een onveranderde koopaanbeveling.

Een herstel van de tankersmarkt zal volgens analist Quirijn Mulder van ING zeer gunstig uitpakken voor Euronav, gezien de moderne vloot en de behoudende financiering van Euronav. Mulder denkt dat dit marktherstel in de tweede helft van 2019 zal plaatsvinden. De analist verwacht wel dat Euronav zowel in 2018 als nog in 2019 verlieslatend is.

De fusie met Gener8 is volgens Mulder goed geweest voor de schaalgrootte van Euronav.

ING ziet het nieuwe aanbod van schepen nog wel als een probleem voor de markt.

Het aandeel Euronav steeg dinsdagmorgen met 0,9 procent naar 7,16 euro.
blotte marc liked last!

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2401
Lid geworden op: 26 Aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 2376
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor vogelspotter » 14 Aug 2018 14:32

MARKTEN LIVE
14-08-2018
14:16

Pareto Securities krikt advies Euronav op

Eirik Haavakdsen van Pareto Securities krikt het advies voor Euronav op van 'houden' tot 'kopen'. Hij verhoogt ook het koersdoel van 9,6 dollar naar 9,8 dollar.

Bron:"De Tijd"
14-11-2014 liked last!
Arcel,ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche B,econo, Euronav,Greenyard, Nyrstar,OneSpan ,TomTom,Weight Watchers, X-Fab,Petroleo Brasileiro S/A ADR A,Wessanen.
Verkocht: Ahold Delhaize,UCB,SBM Offshore.