Galapagos

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Banner
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 623

Re: Galapagos

Berichtdoor Banner » 16 Sep 2018 07:58

zwartkater liked last!

believer
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1416

Berichtdoor believer » 16 Sep 2018 13:20

Pe26

Als pensioenfondsen oog hebben voor de toekomst beleggen ze juist in biotech.

Galapagos is voor een groot deel derisked.

Filgotinib gaat naar de markt en voor heel veel indicaties. Reumatische Artritis is 1. Colitis Ulcerosa is 2. Ziekte van Crohn is 3. Psoriatische Artritis is 4. En. enz.

Galapagos wil zelf graag aanvullende studies opstarten als Gilead dit nalaat. Er zijn al 13 (incl. JIA en CGVHD) indicaties opgestart maar bijv. giant cell artritis kan ook nog een interessante indicatie zijn.

Waarom denk je dat mensen als Michele Manto, Angela Ryan, Lonneke Feskens, Alexander Bastian en Paul Reynolds Galapagos komen versterken.
Ambitie. Meerdere medicijnen naar de markt brengen onder de vlag van Galapagos.

NN belegt in Galapagos NV.
Vanguard, BlackRock, Sands Capital, Federated enz. doen dit ook.

A.S.R. maakt in haar reclames melding dat ze investeert in medicijnen.

Galapagos is de belegging voor de toekomst.
piddybull liked last!

buffalo1
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 455

Berichtdoor buffalo1 » 16 Sep 2018 13:50

sparrow liked last!

sanderus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3727

Berichtdoor sanderus » 16 Sep 2018 17:30

pate schreef:Nu de FINCH-2 resultaten bekend zijn lijkt het nagenoeg vast te staan dat filgotinib de markt zal opgaan voor RA. Voor mij het sein om vanaf nu ook wat meer aandacht te hebben voor eventueel bijkomende indicaties voor filgotinib. En daar zijn me nog heel wat zaken niet duidelijk. Als ik hieronder onzin geschreven heb dan verneem ik dat trouwens graag want mijn medische kennis is vrij beperkt en reacties kunnen leerrijk zijn.

Met de FINCH-2 resultaten in het achterhoofd valt het op dat de voor placebo-gecorrigeerde resultaten van de FITZROY-studie (= fase II / ziekte van Crohn = CD) aanzienlijk lager liggen. Dit is niet alleen zo bij filgotinib maar ook bij tofacitinib (= Xeljanz / Pfizer) en upadacitinib (AbbVie) is dat het geval. Misschien valt dat gewoon te verklaren doordat Crohn een moeilijkere te behandelen ziekte is. Maar misschien speelt er ook iets anders mee. JAK-inhibitoren worden, eens ze de maag gepasseerd zijn, voor een groot gedeelte in het bloed opgenomen waarna ze doorheen het hele lichaam van de patiënt verspreid worden. Voor een ziekte als RA is dat ook nodig, de JAK-inhibitor kan zijn werk dan doen van vingerkootje tot in de tenen bij wijze van spreken. Maar is dat ook zo bij darmziekten als CD en UC?

Van filgotinib zijn, voor zover ik weet, geen klinische resultaten bekend van oplopende dosissen bij patiënten met de ziekte van Crohn. Galapagos lijkt zich voor de keuze van die 200 mg dosis in FITZROY gewoon te hebben gebaseerd op de ervaringen uit de eerder uitgevoerde (RA-)studies.

De resultaten van een eerste fase II studie in CD met Xeljanz waren een boeltje: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6514001372 . Placebo scoorde beter dan de hoogste dosis (2 x 15 mg) tofacitinib. Van een lineaire dose-respons was geen sprake.

AbbVie heeft upadactinib ook in oplopende dosissen getest in de fase II CELESTE-studie. Toen AbbVie de eerste resultaten (na 16 weken) van die CELESTE-studie publiceerde was het al duidelijk dat de dose-response voor de twee primaire eindpunten alles behalve mooi lineair was. In het persbericht https://news.abbvie.com/news/abbvie-ann ... isease.htm stond zelfs geen tabel (om het niet te erg te laten opvallen ?). Later, na 52 weken. zat er wel meer lijn in die resultaten en toen kon er wél een tabel bij.https://news.abbvie.com/news/abbvie-ann ... -weeks.htm .

Pate

Bedoel je met oplopende doses met filgotinib in Chohn dan hoger dan 200mg? Met die 200mg denk ik dat de MTD werd bereikt. Ik weet niet of die 200mg zuiver op basis van de RA resultaten zijn.

Wat de slechte resultaten van Xeljanz betreft hebben ze bij het studie design van Fitzroy voor een andere aanpak gekozen die niet gebruikt werd bij Xeljanz.

FITZROY was de eerste studie in de ziekte van Crohn waarin bij aanvang endoscopische bevestiging van laesies en tevens een placebocontrole bij de endoscopie vereist was

Na week 10 werd terug een endoscoptisch onderzoek gedaan.
piddybull liked last!

pate
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 791

Berichtdoor pate » 16 Sep 2018 18:22

sanderus schreef:Pate

Bedoel je met oplopende doses met filgotinib in Chohn dan hoger dan 200mg? Met die 200mg denk ik dat de MTD werd bereikt. Ik weet niet of die 200mg zuiver op basis van de RA resultaten zijn.

Wat de slechte resultaten van Xeljanz betreft hebben ze bij het studie design van Fitzroy voor een andere aanpak gekozen die niet gebruikt werd bij Xeljanz.

FITZROY was de eerste studie in de ziekte van Crohn waarin bij aanvang endoscopische bevestiging van laesies en tevens een placebocontrole bij de endoscopie vereist was

In RA heeft Galapagos ooit een fase II studie uitgevoerd met 0, 30, 75, 150 en 300 mg filgotinib bij RA-patiënten.
Een dergelijke concentratiereeks is me niet bekend bij CD-patiënten. In een bijlage bij het Lancet-artikel van Vermeire over FITZROY lees ik het onderstaande:
Supplement to Vermeire - Lancet.jpg

De keuze van de dosissen die in FITZROY gebruikt werden lijkt dus gebaseerd op ervaringen bij RA-patiënten. Bovendien wordt die 100 mg in FITZROY anders ingezet dan de 200 mg waardoor 100 en 200 mg niet 100% onderling vergelijkbaar zijn.

Verder lees ik nog dat in CD/UC-studies de dose-respons nogal eens een klok-vorm durft aan te nemen:

“Orally dosed tofacitinib (10 and 15 mg/kg TID) produced a reduction in the DAI score, and its associated subscores (i.e., changes in body weight, stool consistency and blood content). Interestingly, at a higher dose (30 mg/kg TID), tofacitinib lacked activity. While the reason for the apparent bell-shaped dose-response curve to tofacitinib is unclear, this observation is not unique to a JAK inhibitor as it has also been noted with a bifunctional IL-4/IL-13 antagonist [31], and with the steroid, prednisolone (Theravance Biopharma US, Inc., unpublished observation).”
Bron = https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... le_175.pdf

En dus vraag ik me af hoe Galapagos 100% zeker kan zijn dat ze met de optimale dosissen bezig zijn in fase III in CD en UC.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
sanderus liked last!

pate
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 791

Berichtdoor pate » 16 Sep 2018 19:40

@ DVM_PhD

De prodrug van tofacitinib waar ik het gisteren over had is naar alle waarschijnlijkheid TD-3504.
(Theravance heeft TD-3504 een tijd gebezigd als backup voor TD-1473.)

Assay 9 uit kolom 97 van https://patentimages.storage.googleapis ... 725470.pdf blijkt goed overeen te komen met https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT ... 122&rank=1 .

TD-1473 is dus naar alle waarschijnlijkheid
Example 1 US9725470.jpg

Dit molecule zou dus "a very low oral bioavailability" hebben. Iets wat meestal niet goed is voor een kandidaat geneesmiddel maar gezien de wat aparte aanpak van Theravance ...

@ forum

Mijn excuses voor mijn off-topic berichten van de voorbije 2 dagen. Als ik nog verder wil doorbomen over Theravance zal ik dat op het desbetreffende draadje op dit forum doen.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.

DVM_PhD
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 78

Berichtdoor DVM_PhD » 16 Sep 2018 19:47

Ik zal dat eens op mijn gemak bekijken als ik wat meer tijd heb

sanderus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3727

Berichtdoor sanderus » 17 Sep 2018 11:13

pate schreef:
sanderus schreef:Pate

In RA heeft Galapagos ooit een fase II studie uitgevoerd met 0, 30, 75, 150 en 300 mg filgotinib bij RA-patiënten.
Een dergelijke concentratiereeks is me niet bekend bij CD-patiënten. In een bijlage bij het Lancet-artikel van Vermeire over FITZROY lees ik het onderstaande:
Supplement to Vermeire - Lancet.jpg
De keuze van de dosissen die in FITZROY gebruikt werden lijkt dus gebaseerd op ervaringen bij RA-patiënten. Bovendien wordt die 100 mg in FITZROY anders ingezet dan de 200 mg waardoor 100 en 200 mg niet 100% onderling vergelijkbaar zijn.

Verder lees ik nog dat in CD/UC-studies de dose-respons nogal eens een klok-vorm durft aan te nemen:

“Orally dosed tofacitinib (10 and 15 mg/kg TID) produced a reduction in the DAI score, and its associated subscores (i.e., changes in body weight, stool consistency and blood content). Interestingly, at a higher dose (30 mg/kg TID), tofacitinib lacked activity. While the reason for the apparent bell-shaped dose-response curve to tofacitinib is unclear, this observation is not unique to a JAK inhibitor as it has also been noted with a bifunctional IL-4/IL-13 antagonist [31], and with the steroid, prednisolone (Theravance Biopharma US, Inc., unpublished observation).”
Bron = https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... le_175.pdf

En dus vraag ik me af hoe Galapagos 100% zeker kan zijn dat ze met de optimale dosissen bezig zijn in fase III in CD en UC.

miserie
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 19

Berichtdoor miserie » 17 Sep 2018 15:09

Ik hoopte wel dat de koers wat zou stabiliseren maar niet dus.Weeral een goeie 5% af.Hopelijk gaan we ni dezelfde toer van enkele weken geleden.Bergaf,bergaf en nog is bergaf tot aan het volgende nieuws.Erbis toch geen enkele reden om nu te verkooen.We zijn nog maar pas aan "the good news show" begonnen. :D

piddybull
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1528

Berichtdoor piddybull » 17 Sep 2018 15:36

Miserie, heb jij geen potloodje ter beschikking rechtsboven aan je post ?
zwartkater liked last!
ALL-IN GALAPAGOS : shine on you crazy diamond... offices in EU in Mechelen,Romainville,Leiden,Bazel,and in US Boston.