Klimaatverandering

Algemene en actuele financiële onderwerpen kunnen hier worden geplaatst

a21
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3504
Contacteer:

Re: Klimaatverandering

Bericht door a21 » 14 jan 2019 10:25

marvan schreef:
Beheerder schreef:@Marvan, uw berichten zijn wel inhoudelijk wat betreft het onderwerp (dat wil niet zeggen dat ik dezelfde mening heb). Enkele offtopic berichten werden verwijderd waaronder iets met "een lijntje snuiven", dat is over de grens van fatsoen laat staan dat het relevant is.
Beste,

Ik had reeds lang door dat u een andere mening had, niks mis mee, maar we zitten hier op een discussieforum en bijgevolg moeten de verschillende strekkingen aan bod komen anders hebben deze fora geen nut.

Een posting over lijntje snuiven heb ik niet gezien en bijgevolg dacht ik dat u het over mij had.

Mvgr.
twas ik :oops:tging over roken van je vriend

powered by Surfing Waves

Klane
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 26
Contacteer:

Bericht door Klane » 14 jan 2019 12:25

neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 731
Contacteer:

Bericht door neku » 14 jan 2019 12:42

gede schreef:
a21 schreef:weetje wat ik stop hierrmee , spreek tegen de muren ,sluit je gas kraan en leg uw elektriciteit af dat is al een goed begin
salut :oops:
Alle, nu ik 'bewezen' heb dat de aarde plat is op dezelfde wijze als men hier de klimaatverandering ontkent, gaan ze ineens flauw doen...
The flat Earthers have friends around the globe...staat ergens op hun twitter account :lol:
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 3093
Contacteer:

Bericht door Dirk19 » 14 jan 2019 14:54

Een bijdrage van Maarten Boudry:

David Van Reybrouck in De Afspraak: "Wat heb je straks aan een diploma als het hier ondergelopen is?” Als het niveau van ons klimaatdebat nog een beetje zakt, bevindt het zich straks onder de zeespiegel. Niet alleen slaat dit doembeeld nergens op, maar Van Reybrouck bevestigt Anuna De Wever (de jongedame achter de spijbelactie voor het klimaat) in haar diepe overtuiging dat de oplossing van het klimaatprobleem louter een kwestie is van politieke wil, consuminderen en meer zonnepanelen. Dat is een sprookje. Ik wil niet cynisch klinken, en ik heb bewondering voor het engagement en de welbespraaktheid van deze jongedame, maar er zaten ook volwassenen aan tafel. Koolstofcompensatie en consuminderen zijn gerommel in de marge. om nog maar te zwijgen van het ridicule idee om niet langer appelsienen uit Spanje te importeren. Durf dat te zeggen.

Het klimaatprobleem zal niet opgelost worden met politiek voluntarisme of met een collectieve bewustzijnswording, maar vooral met betere wetenschappelijke kennis en technologie. De huidige vormen van duurzame energie (zon, wind, water) zijn volkomen ontoereikend om in onze energiebehoeften te voorzien. Er moeten in de eerste plaats technologische doorbraken komen in batterij-opslag, koolstofcaptatie, GGO-gewassen, smart grids, ploegloze landbouw, thoriumcentrales, infrastructuur voor bescherming tegen natuurrampen, betere irrigatietechnieken, en misschien ook geo-engineering (de kunstmatige afkoeling van ons klimaat). Daarover schrijf ik een lang hoofdstuk in mijn boek 'Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat', dat in maart verschijnt.

Kortom: het klimaatprobleem zal opgelost worden door meer wetenschappelijke kennis, en raad eens waar je die opdoet? Op school! Dat maakt deze spijbelactie wel een beetje wrang. Overigens, wie bepaalt welke "hogere doelen" spijbelen rechtvaardigen? Gaat iedereen evenveel begrip opbrengen als jongeren morgen gaan spijbelen tegen de "oprukkende islamisering", omdat dat nu eenmaal een "hoger doel" is dan studeren? Want ja, "wat heb je aan een diploma als hier straks de sharia wordt ingevoerd"? (En natuurlijk geloof ik niet dat de sharia hier zal worden ingevoerd, net zomin als ik geloof dat het "hier straks zal onderlopen").

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 743
Contacteer:

Bericht door gede » 14 jan 2019 15:35

Dirk19 schreef:Een bijdrage van Maarten Boudry:

David Van Reybrouck in De Afspraak: "Wat heb je straks aan een diploma als het hier ondergelopen is?” Als het niveau van ons klimaatdebat nog een beetje zakt, bevindt het zich straks onder de zeespiegel. Niet alleen slaat dit doembeeld nergens op, maar Van Reybrouck bevestigt Anuna De Wever (de jongedame achter de spijbelactie voor het klimaat) in haar diepe overtuiging dat de oplossing van het klimaatprobleem louter een kwestie is van politieke wil, consuminderen en meer zonnepanelen. Dat is een sprookje. Ik wil niet cynisch klinken, en ik heb bewondering voor het engagement en de welbespraaktheid van deze jongedame, maar er zaten ook volwassenen aan tafel. Koolstofcompensatie en consuminderen zijn gerommel in de marge. om nog maar te zwijgen van het ridicule idee om niet langer appelsienen uit Spanje te importeren. Durf dat te zeggen.

Het klimaatprobleem zal niet opgelost worden met politiek voluntarisme of met een collectieve bewustzijnswording, maar vooral met betere wetenschappelijke kennis en technologie. De huidige vormen van duurzame energie (zon, wind, water) zijn volkomen ontoereikend om in onze energiebehoeften te voorzien. Er moeten in de eerste plaats technologische doorbraken komen in batterij-opslag, koolstofcaptatie, GGO-gewassen, smart grids, ploegloze landbouw, thoriumcentrales, infrastructuur voor bescherming tegen natuurrampen, betere irrigatietechnieken, en misschien ook geo-engineering (de kunstmatige afkoeling van ons klimaat). Daarover schrijf ik een lang hoofdstuk in mijn boek 'Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat', dat in maart verschijnt.

Kortom: het klimaatprobleem zal opgelost worden door meer wetenschappelijke kennis, en raad eens waar je die opdoet? Op school! Dat maakt deze spijbelactie wel een beetje wrang. Overigens, wie bepaalt welke "hogere doelen" spijbelen rechtvaardigen? Gaat iedereen evenveel begrip opbrengen als jongeren morgen gaan spijbelen tegen de "oprukkende islamisering", omdat dat nu eenmaal een "hoger doel" is dan studeren? Want ja, "wat heb je aan een diploma als hier straks de sharia wordt ingevoerd"? (En natuurlijk geloof ik niet dat de sharia hier zal worden ingevoerd, net zomin als ik geloof dat het "hier straks zal onderlopen").
Ik ben het grotendeels eens met deze visie, maar heb toch één belangrijke opmerking:

Deze persoon behoort tot het kamp 'niet wanhopen, wetenschap lost het altijd op'. Wel, de wetenschap moet het nog altijd wel realiseren natuurlijk. Ik zou er niet altijd zomaar gemakkelijk van uitgaan dat dat lukt.

Verder ben ik het met hem eens dat er heel veel gerommel in de marge gebeurt.

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1033
Contacteer:

Bericht door Umi » 14 jan 2019 17:12

marvan schreef:
Beste Umi,

Het spijt mij maar ik zie in uw bijdrage geen enkele referentie van een deftig wetenschapper die terzake klimaatwijziging enige kennis bezit.

Mvgr.
In die filmpjes komen verschillende professors/pHD's/... aan het woord, uit verschillende regio's & sectoren.

ps in uw bijdrages heb ik ook nog geen deftig wetenschapper tegengekomen :twisted:

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 14 jan 2019 17:13

marvan schreef:
Umi schreef:min 33-34. Ja, wat een kenner :lol:
Niet veel kaas gegeten van chemische reacties/evenwichten...

Boeren maken geen eten meer? Hoe kom ik dan aan mijn eten hier? :think: Zou dat fake food zijn? :lol:

edit; minuut 38-42. Daar ben ik mee eens!

& dan komen ze met eentje uit de familie Corbyn af. Het moet niet gekker worden!!

edit 2; natuurlijk. Fraud volgens Corbyn... Zou het KMI ook z'n datasets vervalst hebben? Daarop is in ieder geval zéér duidelijk de opwarming te zien.

ps (tegen niemand verder vertellen)... 9/11 werd geënsceneerd door de Amerikaan zelve :silent:

minuut 54? Gelooft die man zichzelf?

Beste,

Professor Piers Corbyn heeft zichzelf reeds lang bewezen;

https://en.wikipedia.org/wiki/Piers_Corbyn
Following some years of weather prediction as an occupation, he formed WeatherAction, a business, in 1995.[1] WeatherAction is the business through which Corbyn sells his predictions.
Prediction methods[edit]
Corbyn's predictions are based on what is called "The Solar Weather Technique".[24] The technique "combines statistical analysis of over a century of historical weather patterns with clues derived from solar observations."[1] He considers past weather patterns and solar observations and sun-earth magnetic connectivity. Conventional meteorology claims that such influences cause minimal impact on the Earth's atmosphere.[25] Corbyn has declined to publish the details of his method.
Mijn mening? Dit ruikt naar makkelijk geldgewin voor deze man -> olie lobby

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 14 jan 2019 17:54

Free-market, anti-climate change think-tanks such as the Atlas Economic Research Foundation in the US and the International Policy Network in the UK have received grants totalling hundreds of thousands of pounds from the multinational energy company ExxonMobil. Both organisations have funded international seminars pulling together climate change deniers from across the globe.

A complicated web of relationships revolves around a number of right-wing think-tanks around the world that dispute the threats of climate change. ExxonMobil is a key player behind the scenes, having donated hundreds of thousands of dollars in the past few years to climate change sceptics. The Atlas Foundation, created by the late Sir Anthony Fisher (founder of the Institute of Economic Affairs), received more than $100,000 in 2008 from ExxonMobil, according to the oil company's reports.
https://www.independent.co.uk/environme ... 91747.html

over Corbyn
http://transitionvoice.com/2012/08/port ... rs-corbyn/

Ik vind het vreemd dat sommigen denken dat net de politiek dit spelletje ook zou spelen...
In China doen ze sinds enkele jaren veel meer moeite voor het milieu (noodzaak) dan in het westen. En dat ondanks de kostprijs van het hele plaatje. De president moet daar geen stemmen halen trouwens, dus dat kan niet de reden zijn.

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 14 jan 2019 18:12

https://www.youtube.com/watch?v=pVXHaSqpsVg

Climate Debate - Mann vs Curry & Moore June 2018

marvan
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 250

Bericht door marvan » 14 jan 2019 18:36

Feiten over het klimaat

Weer en klimaat zijn complexe zaken. Ze zijn het resultaat van een aantal fysische en chemische processen die elkaar onderling beïnvloeden en samen een complex systeem vormen. Het weer is overal en voortdurend anders. Die veranderlijkheid in tijd en ruimte is ook kenmerkend voor het gemiddelde weer, het klimaat. Hoe complex het weersysteem is merken we elke dag aan de meerdaagse weersverwachtingen, die momenteel niet verder vooruit kijken dan 7 dagen. Tenminste, als enige betrouwbaarheid vereist is.

Klimaatalarmisten wijzen voortdurend op de uitkomsten van klimaatmodellen, die een temperatuurstijging deze eeuw voorspellen van 1,5 tot 6,5 °C. Inderdaad, sterk uiteenlopende voorspellingen. Dat is het gevolg van het feit dat wetenschappers het niet eens zijn over de “sensibility” van het klimaatsysteem, de gevoeligheid voor CO2-stijging. Met name de invloed van H2O , in de vorm van waterdamp en vooral wolken, is een onzekere factor in alle modellen.

De gemiddelde temperatuur op onze planeet is de afgelopen eeuw 0,6 °C gestegen. Volgens de gangbare opvatting is die toename vooral van antropogene origine, met de stijging van het broeikasgas CO2 als belangrijkste oorzaak. Anderen verwerpen deze zienswijze en denken dat de recente temperatuurstijging (vooral) het gevolg is van natuurlijke processen. Deze laatste groep, ook wel klimaatsceptici genoemd, vormt niet zoals graag geschetst wordt een kleine groep verdwaasde “ongelovigen”, maar bestaat voor een groot deel uit gerespecteerde wetenschappers.

Wat zijn de feiten? Is er bewijs dat de stijging van de temperatuur op aarde het gevolg is van de stijging van het CO2-gehalte in de atmosfeer? Nee, er is tot nu toe geen enkel onderzoek dat dat verband onomstotelijk heeft vastgesteld. Vaak wordt hierover een beetje flauw gedaan en wordt verwezen naar het feit dat een verband tussen longkanker en roken ook niet 100% bewezen is. Maar de mate van waarschijnlijkheid dat er een verband bestaat tussen roken en longkanker is veel groter dan tussen de recente temperatuurstijging en de stijging van het CO2-gehalte.

De volgende zaken zijn in elk geval wel “bewezen”:

* CO2 is een broeikasgas
* Het CO2 gehalte is vanaf 1850 toegenomen van een steady 280 ppm tot 380 ppm in 2009
* De gemiddelde temperatuur op aarde is de laatste 100 jaar met 0,6 °C toegenomen.

Het “bewijs” van klimaatalarmisten bestaat hierin dat er een link wordt verondersteld tussen de toename van het CO2-gehalte en de toename van de temperatuur.

Op zich is dat helemaal niet gek omdat in laboratoriumproeven is vastgesteld dat CO2 warmte-uitstraling verhindert.

Maar de atmosfeer, in combinatie met land en oceanen , vormt een veel complexer systeem dan de eenvoudige laboratoriumopstelling van weleer. Binnen dat systeem bevinden zich allerlei soorten feedbacks die bepaalde effecten versterken of juist verzwakken

Echt bewijs dat de CO2 stijging van de laatste eeuw de oorzaak is van de temperatuurstijging is er echter niet, maar bij gebrek aan een alternatieve verklaring is de link tussen beide fenomenen langzamerhand “de waarheid” geworden. Natuurlijk is er de prachtige correlatie tussen CO2 en temperatuur als je de geologische tijdschaal hanteert. Maar er zijn aanwijzingen dat het CO2-gehalte eerder de veranderingen in de temperatuur volgt dan er de oorzaak van is. Bij nadere bestudering van de grafieken is vaak een time-lag te zien van ongeveer 800 jaar, dat wil zeggen dat het CO2-gehalte na-ijlt op de temperatuur.

Het toeval wil dat de temperatuurmetingen op aarde begonnen rond 1850, toen het zogenaamde Maunderminimum (de Kleine IJstijd) op zijn dieptepunt was. De gemiddelde temperatuur op aarde kon vanaf dat moment niet anders dan stijgen. En omstreeks diezelfde tijd nam de industrialisatie in de westerse wereld een aanvang en begon het CO2-gehalte te stijgen.

https://klimaatgek.nl/wordpress/d-feiten/

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie