Vermogensrendementsheffing

Bespreek hier diverse vormen van sparen, spaarrekeningen en rentes, rentewijzigingen, etc.
Plaats reactie
mr aandeel
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Vermogensrendementsheffing

Berichtdoor mr aandeel » 04 Jan 2016 20:34

Nu ik al (een tijd) boven het heffingsvrije vermogen van 21.330 zit moet ik ook denken aan mijn vermogenrendementsheffing, om onverwachte kosten (of boetes?) te voorkomen.

Mijn vermogen in box 3 momenteel;

28.5k aan beleggingen
9k aan spaargeld
= 37.5k aan vermogen

Vermogenrendementsheffing = (37.5k-21.33k) x 1,2% = 194 euro

Enkele vragen;

1. Dit vermogen is berekend op +- 1 jan 2016. Over welk jaar moet ik deze heffing dan betalen? In '16 of '17?
2. Het peildatum van de belastingdienst is elke 1 januarie, als ik nou 29 december mijn spaargeld naar een familielid stuur en 2 januarie weer terugstort, hoef ik dan minder vermogensrendementsheffing te betalen? Of zal dit 'truckje' niet werken...
3. Stel na bijvoorbeeld 20 jaar (periodiek) beleggen heb ik een belegt vermogen van 200k, dan zou ik een heffing moeten betalen van +- 2000 euro, terwijl ik niet perse zoveel op mijn spaarrekening heb staan. Hoe doen jullie dat? Tijdens het herbalanceren wat geld vrijmaken of je dividend gebruiken om dit te betalen?

Ik plan om over 2 jaar uit huis te gaan en merk dat het sparen voor mij in ieder geval niet aantrekkelijk wordt gemaakt. Goed nieuws is in ieder geval dat het heffingsvrij vermogen in 2016 tot 24.437 euro geldt.

Gr mr aandeel