Besparen als vorm van sparen

Bespreek hier diverse vormen van sparen, spaarrekeningen en rentes, rentewijzigingen, etc.
Plaats reactie
Layzie19
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 115

Re: Besparen als vorm van sparen

Berichtdoor Layzie19 » 29 Dec 2015 19:27

Zou wel opletten bij die SSV. Als je een SSV aangaat voor 100% krijgt je meestal korting op je rentetarief voor je woningkrediet.

Oja, en stop alstublieft allemaal met frisdrank drinken. 3 cent extra voor een liter kan ons allemaal financieel ruineren !

Nonkel Jonas
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Berichtdoor Nonkel Jonas » 02 Jan 2016 16:01

USSENTERPRISE schreef:
Nonkel Jonas schreef:Besparen als vorm van sparen vind ik een zeer goede tip. Velen staan hier vaak niet bij stil, maar de beste en veiligste belegging die er bestaat is om minder te spenderen.
Het karakter opbrengen om deze bespaarde gelden dan niet te spenderen, maar te laten renderen, zorgt voor rijkdom en uiteindelijk in sommige gevallen tot financiële onafhankelijkheid.
Besparen kan op het gebied van elektriciteit (bewust ermee omspringen, verlichting en apparaten vervangen door zuinige apparaten, geen droogkast maar droogrek, aanbieders jaarlijks vergelijken,...), transport (fietsen, wandelen, auto,...), verstandig inkopen, koken, bewuster aankopen, enz...
In 1 artikel kunnen onmogelijk alle besparingen opgenoemd worden die mogelijk zijn. Ik ben sinds kort begonnen deze neer te pennen in een blog (nonkeljonas.be).
Hier wil ik delen hoe ik door combinatie van (be)sparen en investeren tot financiële onafhankelijk of vervroegd pensioen kom.
Allen welkom!

Volgens mij hebt u de Nederlandse nationaliteit.

Nope, inderdaad in Nederland gebruikt men het woord nonkel niet. Dus ziehier een zuinige Belg. Ik werk momenteel om vooruit te geraken in het leven, niet om stil te staan en mijn materiële bezittingen te zien aangroeien. Het gekke is dat, als je de discipline kan opbrengen om wat zuiniger in het leven te staan, je zal merken niets te kort te hebben en na verloop van tijd zelfs een kapitaal opbouwt dat zichzelf verder opbouwt. Ik wens het iedereen toe, omdat het volgens mij ook zal zorgen voor gelukkige mensen. Gelukkig in die zin zich geen slachtoffer te voelen van de overheid. Geen slachtoffer van de opgetrokken pensioenleeftijd, want tegen dan heb je er al zelf voor gezorgd. Geen slachtoffer van een extra taks of kost, want je hebt marge genoeg. Gelukkig door zelf de touwtjes in handen te hebben.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1178

Berichtdoor USSENTERPRISE » 02 Jan 2016 17:03

Ok nonkel. Die zelfstandigheid heb ik na 24 jaar werken in loondienst in 2011 ook weten te bereiken. Daarna heb ik 'de groeten' gezegd tegen mijn werkgever. Zonder het nodig te hebben, ben ik toch van plan in 2016 iets nieuws op te starten. Te jong
om al op pensioen te gaan :D
Ook nog twee studerende kinderen die ik binnenkort iets wil meegeven.
Denk eraan dat de belgen rijk zijn ondanks hun overheid !

XXL66
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 6

Berichtdoor XXL66 » 23 Jan 2016 09:33

Wat ik wel niet goed begrijp is dat mensen overal op besparen, jarenlang, en als men dan een huis verkoopt zo maar ff 5% op de verkoopprijs over de balk gooit voor de makelaar, als gauw 15.000 €...
15.000 €, hallo, voor een immoweb advertentie te plaatsen, een formulier op te stellen en enkele mislukte foto's te maken.

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 165

Berichtdoor Jokke » 29 Jan 2016 10:18

XXL66 schreef:Wat ik wel niet goed begrijp is dat mensen overal op besparen, jarenlang, en als men dan een huis verkoopt zo maar ff 5% op de verkoopprijs over de balk gooit voor de makelaar, als gauw 15.000 €...
15.000 €, hallo, voor een immoweb advertentie te plaatsen, een formulier op te stellen en enkele mislukte foto's te maken.

Vind ik wel heel kort door de bocht gegaan.
Die vlieger, zoals jij het hier voorstelt, gaat niet altijd op.

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 600

Berichtdoor wimvd » 12 Feb 2016 14:39

XXL66 schreef:Wat ik wel niet goed begrijp is dat mensen overal op besparen, jarenlang, en als men dan een huis verkoopt zo maar ff 5% op de verkoopprijs over de balk gooit voor de makelaar, als gauw 15.000 €...

Dat klopt wel wat je zegt. Ik heb mijn huis zelf verkocht en heb zo 10.000 EUR in mijn zak kunnen steken. Bij veel mensen ontbreekt het "lef" om zulke zaken zelf te proberen. Het heeft inderdaad geen zin om kortingsbonnen uit te knippen maar aan de andere kant geld over de balk te gooien op zo'n manier.
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67), Bekaert (€ 22,38)

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 305

Berichtdoor reteiP » 21 Mar 2016 14:09

Minder uitgeven als methode om financiële onafhankelijkheid te bereiken werkt veel beter dan via actieve beleggingen toprendementen te proberen halen. Wetende dat je met weinig inspanningen aan index tracking kan doen.
Bovendien is een verlaagd uitgavenpatroon ook bijzonder belangrijk in het "hoeveel kapitaal heb ik nodig om te kunnen stoppen met werken?"
Zie hier: http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/ ... etirement/" onclick="window.open(this.href);return false;

ex-stoploss
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 639

Berichtdoor ex-stoploss » 21 Mar 2016 15:50

Allemaal waar, maar een zuinige en besparende levensstijl doet de economie niet draaien :twisted:

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 305

Berichtdoor reteiP » 21 Mar 2016 15:55

ex-stoploss schreef:Allemaal waar, maar een zuinige en besparende levensstijl doet de economie niet draaien :twisted:

Een eenvoudiger uitgavenpatroon is wel veel constanter, dat haalt de bubbels er ook wel van tussen.
Men moet zich richten op efficiëntiewinst om de economie te verbeteren, niet op het meer consumeren.
brizbo liked last!