Van de Velde

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
fedspaar
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 95

Re: Van de Velde

Berichtdoor fedspaar » 11 Jan 2018 07:57

Lichte omzetgroei bij Van de Velde
11 jan 2018 om 07:48
(ABM FN) Van de Velde heeft een lichte omzetgroei geboekt in 2017, waarbij retail het een stuk beter deed dan Wholesale. Dit bleek donderdag voorbeurs uit cijfers van de lingeriefabrikant.
De omzet in 2017 groeide aan van 206,6 miljoen naar 208,7 miljoen euro, wat een groei van 1,0 procent betekende, iets meer dan de voorspelde 207,3 miljoen door Degroof Petercam. Bij constante wisselkoersen bedroeg de groei 1,8 procent. Seizoensgecorrigeerd was er een krimp van 0,7 procent, als gevolg van wisselkoerseffecten.
Wholesale kromp een beetje, terwijl er in retail een vergelijkbare groei van 4,2 procent werd geboekt.
De volledige resultaten volgen op 27 februari.
Het aandeel van Van de Velde sloot woensdag 1,6 procent lager op 45,35 euro.
©ABM Financial News; pers@abmfn.be ; +32(0)78 486 481
charel01 liked last!

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 6993

Berichtdoor charel01 » 11 Jan 2018 09:16

Van de Velde (KBC Securities: "Houden" - koersdoel 48 euro)
De Belgische producent van luxelingerie geeft aan dat de omzet voor het volledige boekjaar 2017 is gegroeid van 206,6 miljoen naar 208,7 miljoen. KBC Securities ging uit van 206,6 miljoen. Analist Guy Sips blijft evenwel voorzichtig wat betreft Van de Velde en behoudt zijn koersdoel en aanbeveling. Hij wijst erop dat de kosten in boekjaar 2017 en 2018 hoger zullen liggen door investeringen in o.a. merkpositionering en upgrade van de IT- en eCommerce-infrastructuur. Van de Velde hoopt dat deze investeringen zich in de komende jaren zullen vertalen in duurzame groei van de omzet en winstgevendheid. De volledige resultaten worden gepubliceerd op 27 februari 2018.
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

SEC
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 61

Berichtdoor SEC » 11 Jan 2018 09:45

aan de retail wordt niks verdiend, plus 4,2% van niks blijft niks.

maar dat beseft het management kennelijk niet.

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 11 Jan 2018 12:01

Op 11 januari 2018 hebben de analisten van Degroof Petercam hun beleggingsadvies voor Van de Velde (VAN; ISIN: BE0003839561) herhaald. Het advies van Degroof Petercam voor Van de Velde blijft "houden".
Het koersdoel wordt door Degroof Petercam verlaagd van 50,00 EUR naar 47,00 EUR.
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 11 Jan 2018 15:01

Omzetgroei Van de Velde stelt teleur
De zeer beperkte omzetcijfers die lingeriegroep Van de Velde onthult, trekken het aandeel lager. Er is weliswaar een lichte omzetgroei, maar de achteruitgang van de groothandel baart analisten zorgen.

Van de Velde had zijn aandeelhouders in de lente gewaarschuwd dat de omzet in 2017 niet hoger zou zijn dan in het jaar voordien. De verwachtingen waren dus niet hoog gespannen. Maar met een omzet van 208,7 miljoen euro, een toename van 1 procent, deed Van de Velde een tikkeltje beter dan verwacht.

Toch vallen de resultaten niet in goede aarde. Het aandeel zakt met meer dan 2 procent, Degroof Petercam verlaagde zijn koersdoel van 50 naar 47 euro. En KBC Securities noemt de cijfers 'niet overtuigend'.

De tradingupdate die Van de Velde in zijn summiere persbericht gaf, heeft niet veel om het lijf. De groep uit Schellebelle gaf naast enkele varianten van het omzetcijfer - met en zonder impact van wisselkoersen en vergelijkbare winkelbasis - geen verdere toelichting. Er werd enkel een opsplitsing gemaakt tussen wholesale (-0,3%) en retail (+4,2%).

Uit die beperkte cijfers hebben analisten wel conclusies getrokken. Nathalie Debruyne (Degroof Petercam) berekende dat er in de tweede jaarhelft een daling is van 1,3 procent, die vermoedelijk te wijten is aan de groothandelsverkoop. De lagere groothandelsverkoop is sowieso een slechte zaak, omdat de verkoop van lingerie aan zelfstandige boetieks hogere marges oplevert dan de eigen winkels van Van de Velde.
Rigby & Peller

De retaildivisie, de voorbije jaren een zorgenkind, lijkt dan weer wat aan de beterhand met een stijging van de vergelijkbare omzet met 4,2 procent (in constante wisselkoersen). Dat kan erop wijzen dat het ergste achter de rug is in de VS. De Amerikaanse markt was het jaar voordien nog een groot zorgenkind: de winkels van Rigby & Peller, de nieuwe naam voor de keten Intimacy, zagen hun omzet toen met 20 procent dalen. In de omzetupdate geeft Van de Velde deze keer echter geen opsplitsing tussen Europa en de VS.

In de eerste jaarhelft zakte de recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) van Van de Velde met 5,7 procent. Dat zal wellicht niet veel beter zijn in de tweede jaarhelft, vermits CEO Erwin Van Laethem aangaf dat hij fors wil investeren in projecten om de toekomstige groei te verzekeren. Het gaat om extra investeringen in marktonderzoek, internationale e-commerce, digitalisering en de leveringsketen. Dat alles weegt op de winst, waarschuwde hij eerder.

Bij het bedrijf was niemand bereikbaar voor verdere commentaar. Op 27 februari onthult de lingeriegroep uitgebreide jaarcijfers.
Bron:"De Tijd"
fedspaar liked last!

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 11 Jan 2018 16:38

charel01 schreef:Van de Velde (KBC Securities: "Houden" - koersdoel 48 euro)
De Belgische producent van luxelingerie geeft aan dat de omzet voor het volledige boekjaar 2017 is gegroeid van 206,6 miljoen naar 208,7 miljoen. KBC Securities ging uit van 206,6 miljoen. Analist Guy Sips blijft evenwel voorzichtig wat betreft Van de Velde en behoudt zijn koersdoel en aanbeveling. Hij wijst erop dat de kosten in boekjaar 2017 en 2018 hoger zullen liggen door investeringen in o.a. merkpositionering en upgrade van de IT- en eCommerce-infrastructuur. Van de Velde hoopt dat deze investeringen zich in de komende jaren zullen vertalen in duurzame groei van de omzet en winstgevendheid. De volledige resultaten worden gepubliceerd op 27 februari 2018.

Update:
Van de Velde is er traditiegetrouw als de kippen bij om een stand van zaken te geven over het voorbije kwartaal en, in dit geval, over het voorbije boekjaar. Voor een volledig jaarrapport is het nog te vroeg maar de lingerieproducent licht met de omzetcijfers wel al een tip van de sluier. En die kon niet overtuigen.

De omzet kwam voor het volledige boekjaar uit op 208,7 miljoen euro, tegenover 206,6 miljoen euro een jaar eerder. Een vooruitgang van 1% en iets beter dan analist Guy Sips van KBC Securities had verwacht. Aan constante wisselkoersen was sprake van een vooruitgang met 1,8%. De vergelijkbare omzet ging van 206,8 naar 205,3 miljoen euro. Aan constante wisselkoersen was sprake van een daling met 0,3% bij Wholesale en een toename van 4,2% bij Retail (op vergelijkbare basis).

De mening van KBC

De stabiele omzetevolutie is in lijn met de verwachtingen van analist Guy Sips, die niettemin een voorzichtige houding aanneemt ten opzichte van het aandeel en het koersdoel van 48 euro. In de tweede helft van 2017 werden immers flink wat kosten gemaakt voor toekomstgerichte projecten. Van de Velde gaf zelf ook al te kennen dat investeringen zullen resulteren in hogere uitgaven in 2017 en 2018. De groep verwacht dat die inspanningen zich in de toekomst zullen vertalen in een duurzame groei van omzet en winstgevendheid.

Wat dat concreet betekent komen we op 27 februari te weten: dan worden de volledige jaarcijfers gepubliceerd. Het “Houden”-advies van KBC Securities wordt bevestigd.

Nico1616
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 6

Berichtdoor Nico1616 » 14 Jan 2018 11:34

Na publicatie van de karige info over de resultaten, heb ik mijn resterende aandelen buitengegooid.
Een van de grootste troeven van Vandevelde was het superdividend, maar het is duidelijk dat dit niet houdbaar is.
Ook is het mij onduidelijk waar toekomstige winstgroei nog vandaan zou moeten komen.
Succes aan de zittenblijvers!
In port: AAPL, ABI, AGS, ARGX, ATVI, BABA, BAC, BCART, BEKB, BIIB, DAL, DECB, FB, GBLB, GIMB, GLPG, GOOGL, GREEN, IMMO, JEN, KBC, LOTB, MITRA, MTLS, NVDA, PNGAY, SIOE, SIP, TCEHY, UBC, UMI, WDC

gert
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168

Berichtdoor gert » 14 Jan 2018 12:15

het is niet omdat de omzet en de winst niet groeien dat je VdVelde moet gaan buiten smijten. Ooit al gehoord van vrije cash-flow? Elk jaar genereert elk bedrijf een vrije cash-flow, waarmee schuld afgebouwd wordt, een dividend betaald wordt, overnames gedaan worden enzoverder. Dividend was extrahoog de voorbije jaren door grote cashpositie, zal nu iets lager uitkomen. Bedrijf zal ook profiteren van verlaging vennootschapsbelasting in B. Daar heb ik bij de analistencommentaren niets van gezien.
Commentaar hierboven dat er in retail niets verdiend wordt, is ook een beetje van de pot gerukt.

Nico1616
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 6

Berichtdoor Nico1616 » 14 Jan 2018 12:42

gert schreef:Dividend was extrahoog de voorbije jaren door grote cashpositie, zal nu iets lager uitkomen. Bedrijf zal ook profiteren van verlaging vennootschapsbelasting in B. Daar heb ik bij de analistencommentaren niets van gezien.
Commentaar hierboven dat er in retail niets verdiend wordt, is ook een beetje van de pot gerukt.

Hangt het dividend bij Vandevelde niet af van de winst? Dat zal dan toch bijzonder karig zijn dit en de volgende jaren?
Vandevelde haalt toch ook niet enkel in België hun resultaat, de impact van die vennootschapsbelasting zal volgens mij klein zijn, net zoals marges in de retail waar ze nog een groeicijfer kunnen voorleggen. En dat gerommel aan de top heeft mijn vertrouwen in het management geen goed gedaan.
Op een bepaald moment stopt het dan voor mij, ik neem mijn verlies en ga verder. Er zijn genoeg alternatieven voor mijn centen...
In port: AAPL, ABI, AGS, ARGX, ATVI, BABA, BAC, BCART, BEKB, BIIB, DAL, DECB, FB, GBLB, GIMB, GLPG, GOOGL, GREEN, IMMO, JEN, KBC, LOTB, MITRA, MTLS, NVDA, PNGAY, SIOE, SIP, TCEHY, UBC, UMI, WDC

Geblin
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 107

Berichtdoor Geblin » 14 Jan 2018 15:50

Inzake het superdividend wist je al bij de eerste uitkering dat dit ging om een tijdelijke verhoging. Men wist op dat moment niet wat gedaan met de overtollige cash en gezien cash niks opbrengt momenteel( het kost zelfs geld), ging men over tot een uitkering van een extra dividend.

Het gerommel aan de top ga ik mee akkoord. Nu het is en blijft een familiebedrijf dus als de CEO een buitenstaander is, is het soms moeilijk om uw stempel te kunnen doordrukken.
Be greedy when others are fearful and fearful when others are greedy. - Warren Buffett