Klimaatverandering

Algemene en actuele financiële onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 718

Re: Klimaatverandering

Berichtdoor gede » 14 Jan 2019 07:55

a21 schreef:
gede schreef:
a21 schreef:
gede schreef:Marvan, u maakt zich hier oneindig belachelijk. Youtube-filmpjes zijn een bewijs. Dat er in het verleden ook temperatuurwijzigingen zijn geweest is zogezegd ook een bewijs. Wanneer iemand anders dan met tegenargumenten komt, kan u niets beters verzinnen dan ze belachelijk te maken. Ik denk dat ik m'n energie in mensen met een wat hoger niveau ga steken.

Mvg

:wtf: :wtf: welk niveau????we hebben hier te maken met een prof in Youtube-filmpjes en misschien ook tekenfilmpjes ,groot gedacht van u zelf mijn gedacht :clap: :clap:
begin met geschiedenis te leren ,dat gaat uw niveau omhoog trekken

Ik ken de geschiedenis beste vriend. Probeert u het nu zelf is, 'bewijzen' dat het broeikaseffect niet bestaat en/of onafhankelijk is van CO2-uitstoot die door de mens wordt veroorzaakt.

https://www.canvas.be/canvas-curiosa/he ... d-testerep
nog voorbeelden??

Moet ik voor de 7de keer uitleggen dat historische temperatuursveranderingen hier absoluut niets mee te maken hebben? Wat u zegt, is dat er in het verleden veel niet-rokers zijn doodgegaan en dat het daarom een leugen is dat je van roken zou kunnen doodgaan.

Beleggen met zeer lage tarieven?
Goedkoopste in België, scherp in Nederland

powered by Surfing Waves

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 3287

Berichtdoor Beheerder » 14 Jan 2019 08:32

Beste forumleden, graag inhoudelijk reageren over dit onderwerp. Umi haalde een voorbeeld aan dat wel beursgerelateerd is èn met klimaatverandering te maken heeft, dat is natuurlijk het meest relevant voor een beursforum. Als het alleen over klimaatverandering gaat is dat ook geen probleem maar probeer dan inhoudelijk en beleefd te blijven.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2920

Berichtdoor vogelspotter » 14 Jan 2019 08:41

'Dit is het geschikte forum voor dit Tijdartikel ,niet soms? Uit ervaring weet ik dat het een gevoelig gespreksonderwerp
kan zijn en zeker achter pot en pint.'

Herbebossen om een klimaatcatastrofe te vermijden

 » Decarbonisatie » Herbebossen om een klimaatcatastrofe te vermijden

De verwoestende bosbranden in Californië afgelopen herfst hadden een dramatische impact op de opwarming van de aarde. Want bossen zijn uitermate belangrijk om de klimaatopwarming tegen te gaan. De ngo WeForest wil 250.000 hectare bos herstellen en beschermen tegen 2021.

‘Fossiele energie verlaten en onze planeet herbebossen: dat zijn de twee oplossingen van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) in zijn laatste rapport van 7 oktober’, zegt Marie-Noëlle Keijzer, CEO, voorzitster en medeoprichtster van de ngo WeForest. 250.000 hectare wil de organisatie uit Overijse herbebossen en beschermen tegen 2021. ‘Als we op wereldschaal ongeveer 10 miljoen km2, de oppervlakte van de Verenigde Staten of China, herbebossen, dan kunnen we de klimaatopwarming stoppen. En als elke industrietak 1 procent van dit streefdoel voor zijn rekening neemt, dan betekent dat voor elk van hen de oppervlakte van Portugal.’

Marie-Noëlle Keijzer, wetenschapster en voormalig kaderlid uit de privésector, gelooft sterk in deze bedrijfsaanpak. Haar ngo plant niet alleen bomen, maar analyseert ook gronden en grondstoffen, voert ‘verrijkingsaanplantingen’ uit, onderhoudt boomkwekerijen… ‘We proberen in elke streek het oerbos te herstellen. Samen met andere ngo’s werken we aan de ontwikkeling van herbebossingsstandaarden’, verduidelijkt Keijzer. ‘Voor de start van een project, tekenen we overeenkomsten met de buurdorpen. We willen hen betrekken bij het project en aanmoedigen om de sites te beschermen.’

In de streek van de Tigris in Ethiopië zijn er bijvoorbeeld 72 wachters voor de herbeboste terreinen. ‘Ze onderhouden de bomen met snoeiwerk. En wij vullen hun salaris aan. We zaaien gras voor herkauwers op een naburig terrein, zodat de kuddes van de nomaden er kunnen grazen.’ WeForest werkt al samen met 300 bedrijven, waaronder BNP Paribas Fortis, Nike, Marriott en Brabantia.

Tweet
Een bos is een bedrijfsproject dat mensen samenbrengt. dat is veel opwindender dan een cheque ondertekenen.

Marie-Noëlle Keijzer

‘Zij gaan een engagement op lange termijn aan, om hun koolstofverbruik te compenseren en tegelijk hun uitstoot te verminderen. Met een aantal ondernemingen werken we soms tot 20 jaar samen om “hun” bos te laten groeien. Zo krijg je een bedrijfsproject dat medewerkers, klanten en partners samenbrengt rond een gemeenschappelijke visie. Iedereen groeit samen met de bomen. Dat is veel dankbaarder dan gewoon een cheque ondertekenen.’

Maar heeft de aangroeiende wereldbevolking niet zozeer bossen, dan wel landbouwgrond nodig? Helemaal niet, weet Marie-Noëlle Keijzer: ‘We planten op plekken die te afgelegen of te oneffen zijn voor landbouw. We planten op erg slechte, onvruchtbare grond die niets meer opbracht. Dankzij het bos kan het water weer in de grond sijpelen. En op lange termijn zal de humus van de bomen de kwaliteit van de grond herstellen.’ Wereldwijd is er 20 miljoen km2onvruchtbare landbouwgrond. Om de temperatuur onder controle te houden, is de helft van die oppervlakte nodig.

Herbebossen tegen armoede

‘Slechte grond, die is er overal’, vervolgt Marie-Noëlle Keijzer. ‘Zoutgronden in Australië, gebieden die verzanden in Ethiopië, in Zambia, … We moeten bebossen in landen waar de impact op het klimaat samengaat met sterke socio-economische voordelen. Door die bevolking uit de extreme armoede te halen, geven we hen een nieuwe toekomst.’

Heel wat bedrijven handelen verantwoordelijk, benadrukt de voorzitster van de ngo. Ze beperken zich niet tot de compensatie van vliegreizen van hun medewerkers, maar staan stil bij hun volledige voetafdruk: bevoorrading, productie, distributie, enz.

Marie-Noëlle Keijzer

‘In een joert gaan leven, dat brengt niets op. Bedrijven en particulieren moeten zich verantwoordelijk gedragen. Vliegen tussen twee Europese hoofdsteden voor 20 euro, dat heeft een catastrofale impact op het klimaat. Als iedereen die trajecten zou beperken tot een reis per jaar, zou dat een grote stap in de goede richting zijn. Met videoconferenties vermijd je heel wat verplaatsingen. En dankzij de bedrijfsvoertuigencultuur in België gaan mensen 100 km van hun werkplaats wonen… Dat is absurd. Soms moet gezond verstand het afleggen tegen kostenbesparingen’, betreurt Marie-Noëlle Keijzer.

Maar ze blijft geloven in de toekomst en verheugt zich over de recente vooruitgang. ‘De Franse regering vroeg de Europese Commissie om binnen 10 jaar de “geïmporteerde ontbossing” uit te roeien. De tijd dringt, want we verliezen elk jaar nog twee keer de oppervlakte van België, ondanks de herbebossing.’

Tot slot herinnert Keijzer nog even aan de Klimaatconferentie van Parijs. ‘Toen waren het de grote oliebedrijven die de invoering eisten van een koolstoftaks. Dat is een erg krachtige tool, zelfs al roept die invoering heel nu wat spanningen op, zoals we zien met het protest van de Franse fluohesjes.’

 20/12/2018
In port:AB Inbev,Arcelor,ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav, Greenyard,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,Wessanen,UCB.
Verk.TomTom,Nyrstar,Petobras(PBR-A).

marvan
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 252

Berichtdoor marvan » 14 Jan 2019 08:53

gede schreef:Marvan, u maakt zich hier oneindig belachelijk. Youtube-filmpjes zijn een bewijs. Dat er in het verleden ook temperatuurwijzigingen zijn geweest is zogezegd ook een bewijs. Wanneer iemand anders dan met tegenargumenten komt, kan u niets beters verzinnen dan ze belachelijk te maken. Ik denk dat ik m'n energie in mensen met een wat hoger niveau ga steken. :-).

Mvg

Beste,

Ik denk dat in mijn bijdragen, of het nu filmpjes waren of artikels, deftige wetenschappers aan het woord kwamen, als hetgeen ze verklaren u niet aanstaat kan ik daar niks aan veranderen.

Uw bijdragen daarentegen gaan enkel en alleen over uw mening, u staaft niks.

Bespaar mij uw scheldpartijen en post gefundeerde tegenargumenten of laat mij met rust en zoek elders ruzie.

Mvgr.
a21 liked last!

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 14 Jan 2019 09:05

"Climate change caused by humans is real", het staat dat het echt is dan zal het ook zo zijn ;) om in de trend te blijven dat als iets wordt gevonden op internet het ook waar moet zijn...

Maar er is ook een infographic te zien op deze pagina: http://www.johnrdgz.com/ibili/

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 14 Jan 2019 09:08

marvan schreef:
gede schreef:Marvan, u maakt zich hier oneindig belachelijk. Youtube-filmpjes zijn een bewijs. Dat er in het verleden ook temperatuurwijzigingen zijn geweest is zogezegd ook een bewijs. Wanneer iemand anders dan met tegenargumenten komt, kan u niets beters verzinnen dan ze belachelijk te maken. Ik denk dat ik m'n energie in mensen met een wat hoger niveau ga steken. :-).

Mvg

Beste,

Ik denk dat in mijn bijdragen, of het nu filmpjes waren of artikels, deftige wetenschappers aan het woord kwamen, als hetgeen ze verklaren u niet aanstaat kan ik daar niks aan veranderen.

Uw bijdragen daarentegen gaan enkel en alleen over uw mening, u staaft niks.

Bespaar mij uw scheldpartijen en post gefundeerde tegenargumenten of laat mij met rust en zoek elders ruzie.

Mvgr.

O, maar als u liever links krijgt, gaat dat ook hoor. Eén van de meest betrouwbare bronnen is het IPCC, dat honderden wetenschappers en professoren vertegenwoordigt. Leest u rustig hun bevindingen. Mag ik het dan 'een mager beestje' noemen dat sommigen hier dan tegenoverstellen dat er in de geschiedenis ook al wel is een eiland ondergelopen is?

https://www.ipcc.ch/sr15/

marvan
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor marvan » 14 Jan 2019 09:14

Beheerder schreef:Beste forumleden, graag inhoudelijk reageren over dit onderwerp. Umi haalde een voorbeeld aan dat wel beursgerelateerd is èn met klimaatverandering te maken heeft, dat is natuurlijk het meest relevant voor een beursforum. Als het alleen over klimaatverandering gaat is dat ook geen probleem maar probeer dan inhoudelijk en beleefd te blijven.

Beste beheerder,

Alles wat met klimaatverandering te maken heeft is beursgerelateerd gezien de enorme omvang van de belastingsgelden die daar naartoe vloeien.

Ik begrijp ook niet waarom de bijdragen van Umi meer beursgerelateerd zijn dan de andere.

Als mijn postings u niet aanstaan mag u gerust mijn account afsluiten, dan is dat ook weer opgelost.

Mvgr.

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 14 Jan 2019 09:19

marvan schreef:
Beheerder schreef:Beste forumleden, graag inhoudelijk reageren over dit onderwerp. Umi haalde een voorbeeld aan dat wel beursgerelateerd is èn met klimaatverandering te maken heeft, dat is natuurlijk het meest relevant voor een beursforum. Als het alleen over klimaatverandering gaat is dat ook geen probleem maar probeer dan inhoudelijk en beleefd te blijven.

Beste beheerder,

Alles wat met klimaatverandering te maken heeft is beursgerelateerd gezien de enorme omvang van de belastingsgelden die daar naartoe vloeien.

Ik begrijp ook niet waarom de bijdragen van Umi meer beursgerelateerd zijn dan de andere.

Als mijn postings u niet aanstaan mag u gerust mijn account afsluiten, dan is dat ook weer opgelost.

Mvgr.

Beste Marvan,

volgens mij heeft de beheerder dat niet gezegd, maar goed, daar zal hij/zij dan zelf wel op reageren.

Ik wou nog even ingaan op de drogreden dat dit alles politiek geïnspireerd zou zijn. Dat gelooft u toch zelf niet? Alle regeringen doen hun uiterste best om de studies rond klimaatverandering te negeren, master Trump op kop. Omschakeling naar groene energie kost geld, brengt vele begrotingen in de problemen en bezorgt de politiek alleen maar kopzorgen. De meesten zouden liever hebben dat we 'en masse' lekker olie kunnen blijven verstoken. Er is veel meer tegenwerking dan meewerking vanuit de politiek en de anti-studies worden bijkomend gefinancieerd door een olielobby die miljarden dollars bezit. Welke kant is het best gesponsord denkt u zelf?

Men noemt mij hier wel eens arrogant. Ik ben arrogant tegen een paar bijzondere exemplaren op het forum ja. Ik ben heus niet zo arrogant dat ik de overeenstemming tussen 97 % van de wetenschappers zou durven tegenspreken. (Die 97 % vond ik via het IPCC).

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 14 Jan 2019 09:33

@Marvan, uw berichten zijn wel inhoudelijk wat betreft het onderwerp (dat wil niet zeggen dat ik dezelfde mening heb). Enkele offtopic berichten werden verwijderd waaronder iets met "een lijntje snuiven", dat is over de grens van fatsoen laat staan dat het relevant is.

marvan
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor marvan » 14 Jan 2019 10:16

Beheerder schreef:@Marvan, uw berichten zijn wel inhoudelijk wat betreft het onderwerp (dat wil niet zeggen dat ik dezelfde mening heb). Enkele offtopic berichten werden verwijderd waaronder iets met "een lijntje snuiven", dat is over de grens van fatsoen laat staan dat het relevant is.

Beste,

Ik had reeds lang door dat u een andere mening had, niks mis mee, maar we zitten hier op een discussieforum en bijgevolg moeten de verschillende strekkingen aan bod komen anders hebben deze fora geen nut.

Een posting over lijntje snuiven heb ik niet gezien en bijgevolg dacht ik dat u het over mij had.

Mvgr.

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers, profiteer van minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en abonneer op uw favoriete onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen