Als het nu Federale/Vlaamse verkiezingen zouden zijn, op welke partij stem je dan?

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie

Als het nu federale/Vlaamse verkiezingen waren, op welke partij stem je dan?

Peiling eindigde op 15 Feb 2018 13:12

PVDA
1
1%
SPa
4
5%
Groen
6
8%
CD&V
2
3%
VLD
7
9%
NVA
35
47%
Vlaams Belang
14
19%
anders
3
4%
ik stem niet
3
4%

Totaal aantal stemmen: 75

Jeroen De Munter
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 8

Als het nu Federale/Vlaamse verkiezingen zouden zijn, op welke partij stem je dan?

Berichtdoor Jeroen De Munter » 16 Jan 2018 13:12

Het politieke deelforum draait hier goed. Het maakt me benieuwd wie welke voorkeur heeft en vooral: welke partijen het op dit forum goed doen. Ik verwacht ergens de meer economisch rechtse partijen (VLD/NVA) en ben benieuwd of dit aanvoelen correct is.
Uiteraard is elke duiding bij je stem leuk en voer voor hopelijk een constructieve gedachtenwisseling.

Jeroen De Munter
Forum verkenner
Forum verkenner

Re: Als het nu Federale/Vlaamse verkiezingen zouden zijn, op welke partij stem je dan?

Berichtdoor Jeroen De Munter » 16 Jan 2018 13:20

Laat mezelf ook maar meteen de aftrap geven: als lokaal CD&V voorzitter verwacht men natuurlijk dat ik op CD&V stem. In 2018 en 2019 ben ik dat ook effectief van plan te doen. Ik wil Geens (ondanks Arco?) graag een nieuwe termijn geven. Idem met Crevits en Vandeurzen.

Dat ik CD&V lid ben, betekent overigens niet dat ik altijd CD&V gestemd heb of dat blijf doen. Ik ben lid van mijn 18 jaar (ben altijd sterk in politiek geïnteresseerd geweest), maar heb al 1x gemeentelijk op VLD en 1x federaal/Vlaams op NVA gestemd. Het gaat (ook?) mij dus om meer dan louter ideologie maar ook wie de mensen op de lijst zijn en dat het programma is.
Opmerkelijk is trouwens dat ik doorheen de tijd verrechts ben. Zo vond ik enkele maanden terug een zelfgemaakte affiche, gemaakt toen ik in het middelbaar zat met de slogan: Wil je groen, Stem Jeroen waarbij ik virtueel opkwam voor het toenmalige Agalev. Nu behoor ik tot de uitgedunde rechterflank van CD&V en kan me dus in VLD en vooral NVA ook sterk terugvinden. Of hoe een mens evolueert :)
Wat mij betreft mag deze coalitie dan ook verder doen, maar zonder dit gekibbel. Gewoon beleid voeren, werken naar een begrotingsoverschot, geen gratis politiek, mensen kansen geven maar hun eigen leven in hun eigen handen geven,...

alles kan beter
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 343

Re: Als het nu Federale/Vlaamse verkiezingen zouden zijn, op welke partij stem je dan?

Berichtdoor alles kan beter » 16 Jan 2018 13:30

zeer intressante poll, waarvoor dank. ik ben er zelf nog niet uit maar er is een strekking die nooit een stem van mij zal halen : links.
Just when you think you've hit rock bottom, someone will hand you a shovel.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3029

Berichtdoor jens_dev » 16 Jan 2018 13:31

Hier kunnen we eindeloos over discussiëren. Ik begrijp al niet hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om voor CD&V te stemmen. Zwakke voorzitter, vorige week nog op z'n plaats gezet door Onze Leider (: Kris - ik word nooit vakminister in een regering die door een ander geleid wordt - Peeters, saboteur en oppositie binnen de meerderheid, die de hele dag niets anders doet dan zich in allerlei kranten en nieuwsstudio's proberen te wringen. Wordt in geen duizend jaar burgemeester van de stad waar hij nu domiciliefraude pleegt. Geens: veel blabla, weinig boemboem. Voert een soort aankondigingsbeleid. Probeert justitie te hervormen, maar ziet blijkbaar niet in dat zowat alles dat hij voorstelt in strijd is met de grondwet, ook al is hij advocaat van beroep.

Wat erger ik mij aan politiek. Als er geen stemplicht was, ging ik niet meer.
Freddy liked last!
Never waste a good crisis

Jeroen De Munter
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Jeroen De Munter » 16 Jan 2018 13:43

jens_dev schreef:Hier kunnen we eindeloos over discussiëren. Ik begrijp al niet hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om voor CD&V te stemmen. Zwakke voorzitter, vorige week nog op z'n plaats gezet door Onze Leider (: Kris - ik word nooit vakminister in een regering die door een ander geleid wordt - Peeters, saboteur en oppositie binnen de meerderheid, die de hele dag niets anders doet dan zich in allerlei kranten en nieuwsstudio's proberen te wringen. Wordt in geen duizend jaar burgemeester van de stad waar hij nu domiciliefraude pleegt. Geens: veel blabla, weinig boemboem. Voert een soort aankondigingsbeleid. Probeert justitie te hervormen, maar ziet blijkbaar niet in dat zowat alles dat hij voorstelt in strijd is met de grondwet, ook al is hij advocaat van beroep.

Dat laatste is je volste recht uiteraard. Maar ik neem aan dat je niet enkel je reactie poste, maar ook stemde op de poll. En daarin staat niemand die 'anders' stemde, bv. blanco. Dus je hebt weldegelijk een voorkeur? :-)
Overigens: ik ben al vaak getuige geweest bij verkiezingen: zij die niet komen worden al lang niet meer beboet. De facto hebben we dus een systeem van stemrecht i.p.v. -plicht.
Maar desondanks hoop ik je warm te houden/krijgen voor onze democratie en het feit dat we daarin een rol kunnen vervullen als we willen, ongeacht op wie je wil stemmen. Langs de kant zitten, kan iedereen :-)

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 300

Berichtdoor Zeus » 16 Jan 2018 13:48

Ik neig naar O-VLD.

Economisch stem ik sowieso binnen het centrum-rechtse spectrum. O-VLD bood binnen de huidige coalitie het meeste weerwerk tegen vermogensbelasting en hun fiscaal programma voor 2019 richt zich ook op de personenbelasting.

N-VA degouteert mij mateloos met een autoritair discours waarin angstpolitiek de weg vrij moet maken voor het beknotten van persoonlijke rechten en vrijheden en waarin de fundamentele evenwichten van de rechtsstaat worden aangevallen.
Bussie liked last!
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1376

Berichtdoor Dirk19 » 16 Jan 2018 13:54

jens_dev schreef:Hier kunnen we eindeloos over discussiëren. Ik begrijp al niet hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om voor CD&V te stemmen. Zwakke voorzitter, vorige week nog op z'n plaats gezet door Onze Leider (: Kris - ik word nooit vakminister in een regering die door een ander geleid wordt - Peeters, saboteur en oppositie binnen de meerderheid, die de hele dag niets anders doet dan zich in allerlei kranten en nieuwsstudio's proberen te wringen. Wordt in geen duizend jaar burgemeester van de stad waar hij nu domiciliefraude pleegt. Geens: veel blabla, weinig boemboem. Voert een soort aankondigingsbeleid. Probeert justitie te hervormen, maar ziet blijkbaar niet in dat zowat alles dat hij voorstelt in strijd is met de grondwet, ook al is hij advocaat van beroep.

Koen Geens is inderdaad (zoals Kaaiman het zo mooi kan schrijven) de Minister Van Loze Beloften :D
Ook voor de rest van je betoog geef ik je volledig gelijk.

Persoonlijk zal ik nog eerder samen met Kim Jong Un met gebalde vuist in de lucht de communistische internationale zingen alvorens ik nog maar zou overwegen om op de tsjeven te stemmen :D

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3029

Berichtdoor jens_dev » 16 Jan 2018 14:00

Jeroen De Munter schreef:En daarin staat niemand die 'anders' stemde, bv. blanco. Dus je hebt weldegelijk een voorkeur? :-)

Wel, er zit iemand in Antwerpen die in de Belgische politiek zijn gelijke niet kent en die, los van de vraag of je vóór of tegen hem bent, perfect aanvoelt wat er leeft en ook perfect weet hoe hij daarop moet inspelen. In vergelijking met hem zijn alle andere politici slechts figuranten. Zijn partij zal de verkiezingen winnen, hij zal zelf burgemeester blijven, en zijn coalitie met MR zal op federaal niveau gewoon worden verdergezet. En dat zal niet veranderen als ik niet ga stemmen.
Never waste a good crisis

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 300

Berichtdoor Zeus » 16 Jan 2018 14:18

jens_dev schreef:Wel, er zit iemand in Antwerpen die in de Belgische politiek zijn gelijke niet kent en die, los van de vraag of je vóór of tegen hem bent, perfect aanvoelt wat er leeft en ook perfect weet hoe hij daarop moet inspelen. In vergelijking met hem zijn alle andere politici slechts figuranten. Zijn partij zal de verkiezingen winnen, hij zal zelf burgemeester blijven, en zijn coalitie met MR zal op federaal niveau gewoon worden verdergezet. En dat zal niet veranderen als ik niet ga stemmen.

Dat klinkt eerder als een verkiezing voor demagoog van het jaar.

Michel II (aangevuld met CDH) zal inderdaad een feit zijn, omdat het mathematisch de enige werkbare oplossing is.

De Wever zal inderdaad de verkiezingen winnen in Antwerpen, maar dan wel als een reus op lemen voeten. Tenzij N-VA een monsterscore haalt van > 42 procent, is het onmogelijk lokaal te regeren zonder Peeters.
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

wimilio
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 47

Berichtdoor wimilio » 16 Jan 2018 14:23

Zeus schreef:Ik neig naar O-VLD.

Economisch stem ik sowieso binnen het centrum-rechtse spectrum. O-VLD bood binnen de huidige coalitie het meeste weerwerk tegen vermogensbelasting en hun fiscaal programma voor 2019 richt zich ook op de personenbelasting.

N-VA degouteert mij mateloos met een autoritair discours waarin angstpolitiek de weg vrij moet maken voor het beknotten van persoonlijke rechten en vrijheden en waarin de fundamentele evenwichten van de rechtsstaat worden aangevallen.

Het valt mij steeds op dat zij die het meest tegen NVA zijn, de stemmers van Open VLD zijn.

Kan er dit iemand uitleggen, is nochtans de partij die het meest aanleunt bij de NVA, niet?

Voor mij maakt het niet veel uit wie er in de regering zit, zoveel verschil maakt het niet uit vrees ik. Het schijnt dat je zelfs het meest binnenhaalt als je in een heel grote oppositie partij zit en dus niet in de regering zelf ...